Leerboek Receptiewerk in de tandheelkunde2020-03-18T11:25:45+01:00

Leerboek:

“Receptiewerk in de tandheelkunde”, een beknopte handleiding voor dagelijks gebruik

Deze fraai vormgegeven, praktische en overzichtelijke handleiding voor dagelijks gebruik is bedoeld voor iedereen die receptietaken verricht of wil gaan verrichten binnen de tandartspraktijk. Het is bij uitstek geschikt voor receptiemedewerkers en officemanagers, maar ook voor tandartsassistenten en tandartsen die verdieping in het werk of structuur voor de organisatie zoeken.

Leerboek: Receptiewerk in de tandheelkunde een beknopte handleiding voor dagelijks gebruik

Samenhang met online leerplatform

Het leerboek kan naast of volledig los van de online modulen gebruikt worden. Het leerboek heeft dezelfde indeling als de online modulen en bestaat uit 5 hoofdstukken.

Auteurs:

S.A. El Boushy, tandarts
M.C.D. Labrujere

Bestellen:

Dentallect leerboeken zijn via de bekende online boekhandels verkrijgbaar, waaronder:

bol.com & ako.nl en via studers.nl

Gebruikers van het Dentallect e-learningplatform krijgen kosteloos toegang tot de leerboeken in digitale vorm.

Inhoudsopgave

Hoofdstuk 1 Organisatie van de gezondheidszorg
1.1 Eerste- en tweedelijnsgezondheidszorg
1.2 Huisartsenzorg
1.3 Mondzorg
1.4 Apotheken en zorggeneesmiddelen
1.5 Andere zorgverleners in de eerste lijn
1.6 Informele zorg
1.7 Ziekenhuizen
1.8 Samenwerking tussen de eerste en de tweede lijn
1.9 Tweedelijns mondzorg
1.10 Preventie
1.11 Wetgeving
1.12 Financieringsstelsel
1.13 De rol van de overheid in gezondheidszorgbeleid

Hoofdstuk 2 Administratie in de tandartsenpraktijk
2.1 Administratie in algemene zin
2.2 Agenda
2.3 Het patiëntendossier – deel 1
2.4 Het patiëntendossier – deel 2
2.5 Informed consent en voorlichtingsbrieven
2.6 Verwijsbrieven
2.7 Afspraakherinneringen
2.8 Het oproepen van patiënten
2.9 Begrotingen
2.10 Declaratiesystemen
2.11 E-mail verwerken

Hoofdstuk 3 Professionele beroepshouding en receptiewerkzaamheden
3.1 De receptie als visitekaartje
3.2 Kleding en uiterlijke verzorging
3.3 Taalgebruik
3.4 Patiëntvriendelijke houding
3.5 Telefoonetiquette
3.6 Kennis van zaken
3.7 Woordgebruik en scripts
3.8 Privacy
3.9 Timemanagement
3.10 Samenwerking
3.11 Omgaan met tegenslag
3.12 Conflicten
3.13 Accuraat werken
3.14 Technische zaken

Hoofdstuk 4 Receptiewerkzaamheden deel 1
4.1 Patiënten ontvangen
4.2 Afscheid nemen van patiënten
4.3 Nieuwe patiënten ontvangen
4.4 Agendabeheer
4.5 Afspraken maken met patiënten
4.6 Pijnklachten
4.7 De telefoon en afspraken
4.8 De telefoon en overige zaken
4.9 Een afspraak verplaatsen
4.10 Een vergeten afspraak
4.11 Agendaoptimalisatie
4.12 Hoe om te gaan met grote drukte

Hoofdstuk 5 Receptiewerkzaamheden deel 2
5.1 Klachten algemeen
5.2 Receptuur
5.3 Verwijsbrieven
5.4 Machtigingen
5.5 Voorlichting
5.6 Begrotingen
5.7 Betalingen uitgaand
5.8 Ontvangen gelden
5.9 Postverwerking
5.10 Techniekwerk & laboratoria
5.11 Het patiëntendossier

Leerdoelen

Aan het einde van het leerboek is de cursist bekend met:

  • de wijze waarop de gezondheidszorg in Nederland georganiseerd is.
  • wat een representatief voorkomen en houding bij de receptie is. Hierbij wordt aandacht besteed aan onder andere: taalgebruik, een patiëntgerichte houding  en telefoonetiquette.
  • het patiëntendossier en alle belangrijke aspecten hiervan.
  • belangrijke  administratieve werkzaamheden binnen de tandartspraktijk, waaronder: agendabeheer, afspraken maken, agendaoptimalisatie, verwijsbrieven, afspraakherinneringen
  • belangrijke financiële aspecten, waaronder: begrotingen, declaratiesystemen en het verwerken van in- en uitgaande betalingen.
  • het verwerken van e-mail en post in de praktijk.
  • belangrijke thema’s: goed timemanagement, goede samenwerking, het omgaan met klachten, tegenslagen, conflicten en grote drukte.

Productspecificaties

Prijs: hard copy € 34,95

Taal: Nederlands

Bindwijze: Hardcopy

Druk: 1

Verschijningsdatum: maart 2020

Aantal pagina’s: 144 pagina’s

Illustraties: Met illustraties

ISBN: 9789083050102